Ametlikud väljaanded
Patendiamet annab välja järgmisi ametlikke perioodilisi väljaandeid:
Eesti Kaubamärgileht – ilmub septembrist 1993;
Eesti Kasuliku Mudeli Leht – ilmub oktoobrist 1994;
Eesti Patendileht – ilmub detsembrist 1995;
Eesti Tööstusdisainilahenduse Leht – ilmub augustist 1998.
Patendiameti ametlikud väljaanded ilmuvad e-väljaannetena ameti veebilehel. 2024. aastal hakkas kehtima oluline muudatus – Eesti Kaubamärgileht hakkas ilmuma kaks korda kuus : iga kuu 1. ja 15. kuupäeval. Selline muudatus tehti, et kaubamärkide väljaandmise protsessi veelgi kiirendada.
Iga kuu esimesel tööpäeval ilmub Eesti Tööstusdisainilahenduse Leht ning 15. kuupäeval Eesti Patendileht ja Eesti Kasuliku Mudeli Leht.
Patendiameti ametlikes väljaannetes avaldatakse tööstusomandi esemete (kaubamärgid, leiutised, tööstusdisainilahendused, mikrolülituste topoloogiad, geograafilised tähised) registreerimise otsused ja muudatused vastavates registrites (kauba- ja teenindusmärkide register, kasulike mudelite register, patendiregister, tööstusdisainilahenduste register, mikrolülituste topoloogiate register, riiklik geograafiliste tähiste register ja Eestis kehtivate Euroopa patentide register), samuti tööstusomandi kaitse alased õigusaktid, sh seaduste ning rahvusvaheliste kokkulepete originaaltekstid ja tõlked.
Väljaanded
Kõik ilmuv on esmajoones elektroonsel kujul kättesaadav ja alla laaditav meie veebilehelt.
Ilmus voldik Kaubamärgi- ja disainiõiguste vaidlustamine Eestis ning Euroopa Liidus, eesmärgiga tutvustada vaidlustusprotsessi, kui isik ei ole nõus kaubamärgi või disaini registreerimise või registreerimata jätmisega.
Samuti ilmus väljaanne intellektuaalomandivaidluste kohtuvälisest lahendamisest.
Et aidata alustaval ettevõtjal loomevara valdkonna eripärasid mõista, täiustas Patendiamet abivahendit, mis aitab mõne küsimuse vastamisel kergelt määrata, mis liiki loomevara võib ettevõttel olemas olla ja kas on tegemist õigusega, mida tasuks registreerida. Tööriist on suunatud eelkõige alustavale ettevõtjale, kuid lahendust on oodatud proovima kõik huvilised. Koostöös Äriregistriga alustati teavituskirjade saatmist alustavatele ettevõtetele eesmärgiga tuua neid Patendiameti lehele loomevara testi tegema. Testi abil saab üldise soovituse tööstusomandi liigi kohta ja juhul, kui tööstusomandi kaitsmine pakub rohkem huvi, tasub ühendust võtta Patendiametiga või pidada nõu patendivolinikega.
Koostöös Maailma Intellektuaalomandi Ametiga (EUIPO) ilmus jätkväljaanne Loomevara infokiri 2024 1–4.
Lastele ja noortele ning nende juhendajatele õpilasleiutajate konkursil mõeldud Intellektuaalomandi ABC-st ilmus ka trükitud versioon, seda jagasime Suurel Leiutajate Festivalil PROTO avastustehases.
Kuu kaubamärgi valimine
Iga kuu valis ameti-sisene töögrupp samal kuul registreeritud Eesti kaubamärkide seast välja ühe. Kuu kaubamärgi kandidaadid olid eriti keele- või mõttemängulised, kaunikõlalised ja leidlikud või muul moel sõnaliselt ja visuaalselt silmatorkavad ning meeldejäävad. Valitud kaubamärgid said esile tõstetud ühismeedias, Patendiameti ajaveebis ehk blogis ja tihti jõudsid nad sealt ka meediasse. Väga edukaks osutunud projekt päädis aasta kaubamärgi valimisega, milleks korraldati rahvahääletus ja tulemused kuulutati välja Patendiameti 105. aastapäeval Kultuurikatlas. Aasta kaubamärgitiitli viis koju Katre Arula Põltsamaalt, Patendiameti auhinna sai „Katré“, eripreemiad said „Ajapaik“, „Bolt“, „LAMBIVÄRK“ ja „HUIK!“.
EHE Eesti 2024
Juba üheksandat korda toimunud nimekonkursil „Ehe Eesti – Eesti ettevõttele eesti nimi“ tunnustati esmakordselt ka parimaid eestikeelseid kaubamärke.
Parimaks eestikeelseks kaubamärgiks valis žürii tähise ÕLLENAUT, mis on Patendiametis registreeritud juba 2013. aastast. Selle kaubamärgi all tegutseb käsitööõlle pruulikoda, mis kuulub samanimelisele ettevõttele. Žürii leidis, et tegu on mitmekihilise ja tähelepanu köitva nimega, mis muuhulgas juhib tähelepanu sõna "õlu" õigele käänamisele.
Silmapaistavana märgiti võistlusel ära ka Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametis registreeritud kaubamärk ULAELU. Kaubamärk kuulub ettevõttele Ulaelu OÜ, mis selle nime alt õuemööblit toodab ja turustab. Samuti tunnustati võistlusel Euroopa Liidus registreeritud kaubamärki HOOG, mis kuulub ettevõttele Hoog Mobility OÜ. Kaubamärgiga tähistatakse peamiselt elektritõukerataste renditeenuseid väikelinnades ja asulates.
Kaubamärgimäng
Interaktiivset kaubamärgiviktoriini „Kui hästi tunned Eesti brände?“ sai mängida nii kodulehel kui ühismeedias ja see oli live’is vahetult enne rahvusvahelist loomevarapäeva, 26. aprilli.
Mängus palusime ära arvata 16 tuntud kodumaise brändi nimed. Lisaks mängurõõmu pakkumisele soovisime rõhutada, kui suur mõju on kaubamärgil ettevõtte maine kujunemises, ja et oma kaubamärgiõiguste kaitsmine loeb.
Loomevarakampaania
Veebruaris-märtsis läbi viidud kampaania eesmärk oli kutsuda Eesti ettevõtjaid oma loomevara registreerima ja jagada infot, kuidas seda teha. Kampaania toimus ühismeedias META platvormil, välikampaaniana Tallinna LED-ekraanidel ja bussiootepaviljonide valgusvitriinidel, tänavapostritel ning Google Display Networki kaudu Postimehe, Delfi, Õhtulehe jt digiväljaannete veebis.
METAs oli meie kampaania jagatud kaheks: esiteks n-ö taustal jooksev bännerreklaam sõnumitega “Tee asi ametlikuks!” ja “Kas paneme lukku?”, samuti võimendasime strateegiliselt olulisi informatiivseid postitusi, need lõime Facebooki ja Instagrami kanalite eripärasid arvestades – Instagrami postitused karussellidena, Facebooki postitused ühe bänneri ja informatiivse kaastekstina.
Kampaania materjalid said loodud viisil, et need ei aeguks ja neid saaks taaskasutada ka tulevastes postitustes, sest sama sisu väärib meeldetuletamist ka tulevikus ja loomevara kaitsma kutsuv sõnum ei aegu.
Patendiameti veebileht ja ühismeedia
Veebilehelt saab nii eesti kui ka inglise keeles informatsiooni patentide, kasulike mudelite, tööstusdisainilahenduste, kaubamärkide ja geograafiliste tähiste registreerimise taotlemise kohta. Samuti on seal klassifikaatorid ja seadused ning nende tõlked, õigusaktid ja materjalid, mis puudutavad tööstusomandi õiguskaitset, vajalikud lingid, jooksvad uudised, KKK ja Patendiameti, EPO, WIPO, EUIPO tööstusomandi objektide avalike andmebaaside ning veebiportaalide lingid. Veebileht on ka väravaks ühismeediasse. Ameti tegemisi saab jälgida Facebookis, Instagramis, X-s, Linkedinis ajaveebis ehk blogis ja YouTube’is.
Veebilehe statistika
2024. aastal oli Patendiameti veebilehel 94 403 külastust ja 212 549 lehekülgede kuvamist. Võrreldes 2023. aastaga külastatavus suurenes (2023. aastal vastavalt 85 655 ja 214 488).
Kuus oli keskmiselt 7867 külastust (2023. aastal 7138). Ühe külastuse jooksul tehti keskmiselt 3 tegevust (2023. aastal 3,2). Külastusaja kestus oli keskmiselt 3 minutit ja 11 sekundit (2023. aastal 3,36). Nende inimeste osakaal, kes lahkusid lehelt ühtegi klikki tegemata (põrkemäär) oli 42%. Võrreldes 2023. aastaga (37%) on see natuke tõusnud.
Kõige rohkem külastajaid oli Eestist (74%), järgnesid Saksamaa (5%), USA (4%), Venemaa (3%), Soome (1,3%), India (1,1%) jt.
Populaarseimad leheküljed olid:
- Avaleht (49 521vaatamist)
- Kaubamärkide andmebaasid (26 449)
- Leiutiste andmebaasid (7458)
- Otsing (5297)
- Mis on intellektuaalomand? (4612)
- Aita valida 2023. aasta parimat kaubamärki! (4036)
- Kaubamärgi taotluse või registreeringu haldamine (3292)
- Mis on kaubamärk? (3287)
- Kaupade-teenuste leidmine klassifikaatorist (3039)
Ingliskeelsetest lehekülgedest olid loetavamad:
- Avaleht
- Trade marks databases
- Inventions databases
- Search
- The Estonian Trade Mark Gazette
- Patent attorneys
- Managing applications or registrations
- The Estonian Patent Gazette
Valdav osa kasutajatest (77,5%) vaatas Patendiameti veebilehte laua- või sülearvutiga, nutitelefoniga vaatas 20,4%, nuhvliga 1,4%, tahvelarvutiga 0,6% kasutajatest ja televiisoriga vaatajaid oli 5. Võrreldes 2023. aastaga on mobiiltelefonidega Patendiameti veebilehte vaatavate kasutajate osakaal tõusnud 4,6 protsendipunkti võrra.
Kuidas Patendiameti veebilehele jõuti? Kõige rohkem (53%) oli selliseid külastajaid, kes kirjutasid veebilehe aadressi otse brauserisse või valisid järjehoidjast. Otsimootori (peamiselt Google, järgnesid Yandex, Bing, Neti, Baidu, DuckDuckGo) kaudu jõudis lehele 36% kasutajatest. Viitavatelt veebilehtedelt tuli 6% liiklusest (eesti.ee, andmebaas.epa.ee, emtak.rik.ee, eservices.epa.ee, wipo.int, moodle.ut.ee). Ühismeedia osa on võrreldes eelmise aastaga natuke tõusnud (5,0% vs 3,0%). Facebookist tuli 4371 (2023. aastal 2499), LinkedInist 184 (2023. aastal 94) ja Instagramist 161 (2023. aastal 201) külastust.